Analiza

Serral - Starcraft 2 kralj koji je srušio dinastiju

Tribina hipoteza
Sherpa | 01/2019

22. ožujka ove godine Joona Sotala poznatiji pod nadimkom Serral proslavit će 21. rođendan. Nitko ne zna što budućnost donosi za ovog Finca. Možda više nikada ne ostvari pobjedu igrajući Starcraft 2, malo vjerojatno, no čak i ako se dogodi, nitko nikada neće moći osporiti ono što je napravio u 2018. godini – gdje je bio toliko dominantan te je iz najboljeg iz ostatka svijeta postao najbolji na svijetu. Napravio je nešto što dvadeset godina nitko nije – srušio je dinastiju.

 

Ovu priču smatram najboljom i najznačajnijom pričom esporta u 2018. godini. Štoviše, smatram je jednom od najboljih i jednom od najznačajnijih priča u sportu uopće u 2018. godini, pošto je za mene esport sport. No kako bi vam ispričao tu priču moram vas provesti kroz povijest. Kazati kako je do toga došlo i zbog čega je to važno. A ta priča će krenuti devet dana nakon njegova rođenja – 31. ožujka 1998. godine.

Tog datuma izašla je video igra Starcraft. Kritičari su je hvalili, ali niti jedan od njih nije ni slutio kako će ta igra imati veliki kulturološki utjecaj i biti jedan od kamena temeljaca esporta. Ona nije bila prva igra koju su ljudi igrali kompetitivno, ali je ona za koju se smatra da je napravila taj završni korak i popularizirala to. I sve to se dogodilo tamo gdje je malo tko očekivao – u Južnoj Koreji. Država je tada bila u jednom tranzicijskom razdoblju, bila je to vrijeme velike nezaposlenosti (oko 7%, duplo više nego danas), kakva se neće ponoviti idućih 20 godina, kao i vrijeme uvođenja interneta diljem države (a pogotovo glavnog grada). Kako dio populacije nije imao što raditi provodili su vrijeme u sve popularnijoj atrakciji – Internet kafićima (PC bang kako oni to nazivaju) – gdje su igrali razne video igre. I kako to obično biva, jedna igra isplivala je na površinu kao najpopularnija – Starcraft.

Igranje u kafićima postalo je kompetitivno, krenula se natjecanja, a 2000. godine nastaje KeSPA (Korea e-Sports Association), krovna organizacija odobrena od ministarstva kojoj je cilj bio komercijalizirati video igranje, od turnira pa do ugovora s TV kućama. Možda vam to zvuči čudno, ali te iste godine kreće OGN, kabelska televizija na kojoj su se redovito mogla gledati takva natjecanja. Igrači postaju velike zvijezde, dio su timova, a oni dio popularne lige. Postoji priča kako su za vrijeme nogometnog SP u Japanu i Koreji, prije jedne vrlo važne utakmice, doveli nekoliko Starcraft igrača u svlačionicu kako bi napunili igrače samopouzdanjem. Zbilja nije važno da li je priča istinita ili ne, ona samo pokazuje koliko su u tom trenutku ti igrači imali važan status u društvu, puno značajniji od nogometaša.

Nije se Starcraft igrao samo u J. Koreji, igrao se i drugdje na svijetu. I dok su se tijekom godina smjenjivali ljudi koji su najbolji, oni su svi redom dolazili iz J. Koreje. Dio razloga je u fantastičnoj i gotovo fanatičnoj predanosti igri, treninzima od po 12 sati, a kada bi dolazio važni turnir, i po nekoliko dana bez spavanja. Neću ulaziti previše u mehaniku igre, no igra je od vas tražila prilagođavanje, taktičku pripremu i vremensku preciznost poput švicarskoga sata. Ovo zadnje je možda najteže objasniti nekome tko nije upućen u igru, no svodi se da vi u točno određenoj sekundi (ili periodu od nekoliko sekundi) morate izvesti ono što želite zato što je to jedini trenutak kada vaša taktika ima prednost. Sekunda koja često znači pobjedu ili poraz.

2010. godine igra dobiva nastavak Staracraft 2, a mnogi igrači prelaze na nju, pošto znaju kako će tu biti lova i kako će tu biti podrška koju proizvođač igre pruža. No isto tako dolaze i neke promijene, proizvođač igre (Blizzard Entertainment) želi kontrolu nad svojim proizvodom. Skratit ću priču pošto je samo jedan dio važan – Blizzard želi sezonu takvu da može okruniti prvaka na Blizzconu, konferenciji koju (skoro) svake godine održava. Svega šačica najboljih dolazi tamo, a sistemi po kojima se dolazilo se kroz godine mijenjao. SC2 ima sezonu koja je često nalik na tenisku, nekoliko baš udarno jakih i važnih turnira, te hrpa manjih kao i prestižna GSL liga u J. Koreji. Na njima su se skupljali bodovi ovisno o važnosti natjecanja, a onda bi najbolji išli na Blizzcon – najčešće 16 igrača. No taj sistem je imao jedan mali problem, a generalno se svodio na to da su američki i europski timovi počeli potpisivati Koreance koji su onda igrali diljem svijeta. Tako da bi lista za Blizzcon izgledala kao prošireno prvenstvo J. Koreje na koje bi s vremena na vrijeme zalutao neki stranac (i ispao vrlo brzo).

Sistem je zbilja dovodio najbolje, ali je bio problem u tome što nije bio pretjerano zanimljiv gledateljima. Malo kada si mogao navijati za nekoga iz svoje regije. Zato je napravljena promjena na kojoj se igrao Blizzcon 2017. i 2018. godine. Bila su dva puta za doći na Blizzcon, jedan je bio za one iz Koreje, koji su to mogli napraviti samo igranjem tamo, dok je drugi bio za sve ostale koji su igrali na turnirima diljem svijeta – pogotovo na 4 glavna turnira koje je najlakše opisati kao Grand Slamove u tenisu. Tim sistemom bi imali 8 predstavnika Koreje i 8 predstavnika ostalog svijeta.

Serral svoju karijeru započinje 2012. godine, premda je jednako važna godina ranije kada svoj prvi profesionalni meč ima Jonne "Protosser" Sotala, njegov 4 godine stariji brat. Protosser iza sebe nema neku uspješnu karijeru, štoviše, prema podatcima nema niti jedan osvojeni turnir, čak niti jedan od ovih manje važnijih. 2015. godine odustaje od karijere i posvećuje se školovanju, trenutno studira matematiku u Seulu. Serral svoj prvi turnir osvaja 2013. godine, i u idućih par godina osvojit će ih još nekoliko. No to su sve turniri najnižeg ranga, ili oni timski gdje nije jedini igrač u timu. Počinje osvajati turnire srednjeg ranga. Ali ako se pogledaju turniri najvišeg ranga, tamo će svoje finale upisati tek 2017. godine, gdje za dlaku (4-3) gubi od Amerikanca Alex "Neeb" Sunderhafta. Da je koncem 2017. godine odlučio prekinuti s igranjem ostao bi jedna fusnota, malo tko bi ga pamtio, no kako to često biva – došlo je njegovo vrijeme.

Postoje dva načina kako se kvalificirati za svaki od 4 WCS (World Championship Series) turnira u godini. Ili preko regionalnih kvalifikacija regije iz koje dolazite (Europa ima 4 mjesta) gdje su vam svi putni troškovi podmireni, ili doći na turnir, sudjelovati u otvorenom dijelu ždrijeba i nadati se kako ćete upasti u najboljih 16 kojima će se pridružiti 16 onih iz regionalnih kvalifikacija. Jedina 'mrlja' na njegovoj WCS godini dogodila se u kvalifikacijama za WCS Leipzig kada je završio drugi, što mu je bilo dovoljno za kvalificirati se, no kada je došao u Leipzig ispravio je tu pogrešku i osvojio turnir. WCS Austin? Osvojio kvalifikacijski turnir, a zatim i sam turnir. Isto je ponovio mjesec i pol dana kasnije za WCS Valencia. Tu je već izjednačio rekord koje je prošle sezone postavio Neeb sa osvojena 3 od 4 turnira. No prije zadnjeg turnira trebalo je odraditi GSL vs World.

GSL je najjača SC2 liga na svijetu, bez ikakve rasprave. Tijekom godine ima tri sezone, a svaka sezona ima 32 igrača – jedino najbolja 4 iz svake sezone se direktno kvalificiraju za iduću. Svi ostali moraju ponovo u kvalifikacije. I dok se zadnjih nekoliko sezona među top 32 mogu naći neki stranci, pošto je uvjet živjeti u Koreji, niti jedan nikada nije došao do finala. Finale je uvijek bilo domaće, što znači da je i prvak uvijek bio domaći. I od uvođenja novog Blizzcon formata formiran je GSL vs World u kojem su sukobljavaju različiti svjetovi. Dio toga je ekshibicijskog karaktera, a drugi je standardni turnir svih prisutnih. Serral je tu pokazao kako misli ozbiljno, tim kojem je on bio kapetan je dobio (iako on nije zaigrao), a u standardnom turniru došao je do finala i u jednoj od najboljih serija ove godine dobio Stats-a četiri naprema tri. Finac je digao titulu usred Seula.

Dva mjeseca kasnije WCS Montreal zaokružio je njegovu godinu – uzeo je kvalifikacije, uzeo je turnir, postao prvi igrač koji je osvoji sva četiri WCS turnira. I sva ona šaputanja kako 'stranac napokon ima šansu pomrsiti račune Koreancima' su postala glasna. Kroz godine je bilo 'odabranih' koji su imali taj teret na leđima, no nikada ni jedan to nije napravio, ali isto tako nikada niti jedan iza sebe nije imao baš ovakvu sezonu. Koreja je usprkos svemu uvijek ostala neprikosnovena na krovu SC2 svijeta.

A onda je uslijedio šok. Čovjek koji je pet mjeseci bio neporažen doživio je poraz na ne pretjerano važnom turniru. Neeb ga je dobio sa laganih 3-0. I to svega šest dana prije nego ga je čekao kvalifikacijski Blizzcon meč, pošto će od 16 pristiglih pola otpasti prije glavnog turnira. Krenula su pričanja, da li skriva taktike pa ovaj poraz ništa ne znači? Ili je možda počeo pucati pod pritiskom? Imamo li zbilja konja za trku u borbi s Koreancima, ipak su već dva desetljeća na krovu. Najbolji su kada je najpotrebnije. U gledatelje i navijače se uvukao crv sumnje.

'Sjećate se kako smo lani mislili kako je Neeb taj koji će prekinutu dominaciju, pa je na kraju ispao u skupinama?' Usprkos još jednoj vrlo dobroj sezoni, u kojoj je dogurao i do polufinala GSLa, Neeb je ponovio rezultat od prošle godine, na razočaranje fanova ispao je u skupinama te nije ušao u završnih osam. Serral je lakoćom dobio svoju skupinu. 'Ma pogledaj kako se složilo, čak i ako Serral dođe do finala tamo će ga čekat Cho "Maru" Seong Ju.' Sasvim validan argument, pošto je Maru bio apsolutno dominantan u Koreji, osvojivši sve tri GSL sezone, nešto što prije njega nitko nije napravio. No ni to nije značilo puno, Maru je zapeo u četvrtfinalu gdje je u best of 5 seriji izgubio s laganih 3-0. Na drugom kraju ždrijeba s istim rezultatom je Serral prošao svog protivnika.

Preživio je prvi od dva završna dana turnira. Može li on zbilja postati prvak i prekinuti dinastiju. Više nisu bila šaputanja, sada su sve svi to pitali. Od komentatora i analitičara koji su prenosili mečeve do Internet zajednice. A put ka finalu imao je još jednu tešku stepenicu - Lee "Rogue" Byung Ryul došao je na turnir kao branitelj naslova. Rogue je tada došao kao osmi po bodovima s korejske strane i usprkos svim očekivanjima uzeo je turnir. Branitelj naslova također je pao, za utjehu mu je bilo što je postao prvi koji je Serrala dobio u jednoj partiji, izgubivši na kraju 3-1.

2017. godine Serral je zapeo u skupini, kao i tada prvi favorit Koreje - Kim "Stats" Dae Yeob. Karma je htjela da se nakon GSL vs World ponovo sretnu. Na putu do finala ostvarili su identičan skor – 10 pobjeda i jedan poraz u odigranim partijama. Bila je to uvertira za veliko finale gdje su mnogi očekivali kako će sve (ponovo) otići do sedme partije u best of 7 seriji. Stvari su krenule prilično drugačije, te je nakon tri partije Serral imao laganih 3-0. U iduće dvije Stats dobiva te polako misli lete prema tome kako bi mogli imati jedan od najvećih povrataka u povijesti. Serral to ne dozvoljava, odigrava partiju koja u potpunosti opisuje njegov stil – metodičan SC2 u kojem uvijek zna gdje treba biti i što treba raditi uz potpunu kontrolu mape. Pobjeda u epskoj partiji za legendarni status – status prvog stranca koji je proteo krunu korejskoj dinastiji.

Priča o Pepeljugi dobila je svoj sretan završetak, ali samo na kratko. Nekoliko dana nakon što je osvojio turnir bila je dodjela esports nagrada u kojoj sudjeluju ljudi iz esport industrije (ali i ljudi iz popratnih industrija, kao oni iz sponzorskih kompanija). Serral nije bio niti u 10 finalista, premda se to može pripisati tome što je sam sistem glasanja krenuo prije nego je uopće krenuo Blizzcon turnir. Video Games Awards, koje postaju nešto slično Oscarima u svijetu video igri, također su imale nagradu za najboljeg igrača i najbolji trenutak godine. Niti u jednom od tih Serral nije bio nominiran, uz prilično jasnu činjenicu kako mnoge publikacije koje su glasale i ne prate esport. Tu je osvojio SonicFox (fighting igre), iako ga cijenim kao igrača, smatram kako je osvojio nagradu primarno iz nekih drugih razloga. SonicFox osvaja i ESPNov izbor za igrača godine, no tu je barem Serral nominiran, a u kategoriji za najbolji trenutak napokon dobiva svoje zasluženo priznanje. Moram spomenuti kako je bio nominiran za najbolji trenutak finskog sporta 2018. godine, no nisam uspio naći kako je tamo prošao.

 

Stracraft je bio jedan od prvih, no njegova popularnost tijekom godina je dosta pala. Razlog tome je što su došle druge igre koje su postale popularnije, prvenstveno zato što je puno lakše ući u njih – jednostavnije su. League of Legends i Dota 2 traže neki drugi set vještina, ali u konačnici u njima kontrolirate jednog lika i ne morate toliko intenzivno reagirati tijekom svakog trenutka partije. Pitajte bilo kojeg esport igrača, koju god igru igrao, kazat će vam kako nije lako biti na tom visokom nivou, ali isto tako će vam kazati kako je vještina potrebna za SC2 na jednom posve drugom nivou od svih ostalih igri. Uz sve to, jedan od najvećih trenutaka u povijesti esporta ostao je u drugom planu što je jedna velika nepravda.

Što budućnost donosi za Serrala? U ovom trenutku on je zaradio preko pola milijuna dolara samo od nagradnih fondova, gdje je trenutno na trećem mjestu u povijesti Starcraft 2 (uzmite u obzir kako svage godine nagradni fondovi rastu pa ne treba čuditi što su u vrhu oni koji su trenutno najbolji), plus zarada od tima i od sponzora koja nam je nepoznata. Ove sezone je osvojio sve što se da osvojiti, osim jednog natjecanja u kojem se još nije okušao – GSL. Hoće li tijekom sezone donijeti odluku, preseliti u Koreju i probati postati prvi stranac koji je osvojio GSL? Ako to napravi onda će se upisati u panteon Starcrafta (u Koreji najbolje igrače nazivaju bogovima te igre), no ako u svojoj karijeri ostane bez tog, ako sutra odluči prestati igrati. Povijest će pamtiti kako je 2018. godine napravio nešto što nitko drugi nije, i nitko drugi više nikada neće – postao je prvi koji je srušio korejsku dinastiju nakon 20 godina vladavine.

Respekt: BruceWayne, Essien1950,

Slažem se: BruceWayne,

Ne slažem se: Fenix22,

Prati nas

©2017. Vingd, Inc. Sva prava pridržana.