Novi nastavak filma "Raspad"
Raspad koji za sobom povlači reset je Hajdukov kraj sezone drugu godinu za redom. Okolnosti su drugačije, a rezultat isti. Pronalazak trenera (što je, prema stanju u vrijeme pisanja ovog članka, obavljeno, ali ne i službeno), izbori za Nadzorni odbor te moguća potraga za novim predsjednikom i sportskim direktorom ne mogu rezultirati mirnim pripremama za novu sezonu. Također, Nadzorni odbor bira predsjednika Uprave, a idući sastav NO-a vjerojatno neće postati operativan do najranije 1. kolovoza.
Sve kasni, lome se koplja oko modela upravljanja općenito te načina izbora članova za Nadzorni odbor kluba. Sportski direktor Vitali je u vrijeme pisanja ovog članka jedina osoba koja donosi stabilnost u nogometnim pitanjima. Novi ljudi nose svježe ideje, ali novi sportski direktor bi u najoptimističnijem scenariju počeo raditi u tijeku kvalifikacija za Konferencijsku ligu.
Nogomet je ponekad iracionalan, no za Hajduk bi u ovoj situaciji bilo kontraproduktivno smjenjivati sportskog direktora koji bira trenera te slaže igrački kadar za nadolazeću sezonu. Vitali u svom kratkom dosadašnjem mandatu nije napravio dobar posao, ali otkaz nije zaslužio. Klub trenutačno nema ni člana uprave za financije. Ideja da tu poziciju preuzme sadašnji predsjednik Uprave Ivan Bilić se čini razumnom.
Glavni Hajdukov zadaci u ljeto 2025. su reorganizacija sportskog segmenta, promjene u igračkom kadru prve momčadi, reforma modela upravljanja promjenom načina provođenja izbora za članove Nadzornog odbora te provođenje samih izbora. Međutim, jedan bitan element u funkcioniranju kluba je zanemaren.
Temelj kluba
Ovlasti Nadzornog odbora su česti predmet rasprave hajdučke javnosti, ali gotovo da se ne spominju statutarne odredbe iz kojih Nadzorni odbor crpi svoje ovlasti. Odredbe Hajdukovog statuta koče samostalnost Uprave u obavljanju poslova te čine poslovanje kluba ovisnim o dinamici moći i osobnim odnosima između predsjednika Uprave i Nadzornog odbora što se negativno odražava na sportske rezultate. Statut nije temeljni dokument Hajduka, on je temelj Hajduka.
Konkretno, mislim na članak 29., stavak 2 Statuta sportskog dioničkog društva Hajduk Split i njegove podstavke. Spomenuti stavak te podstavke u cijelosti možete pročitati odmah u idućem odlomku. Ja sam, u odnosu na izvornu verziju, stavio tri sporna podstavka na tri prva mjesta, mijenjaujći redoslijed zbog količine teksta pa možete pročitati samo podebljane stavke ako ne želite čitati cijeli stavak iako bi to bilo optimalno za kontekst.
Članak 29., stavak 2 Statuta glasi: (2) Uprava je dužna ishoditi prethodnu suglasnost Nadzornog odbora za poduzimanje sljedećih radnji:
- sklapanje pravnih poslova čija ukupna vrijednost premašuje 200.000,00 (dvjesto tisuća) eura ili koji se sklapaju na razdoblje duže od 3 (tri) godine.
- izbor trenera prve momčadi, sportskog direktora i voditelja omladinske škole
- raskid, otkaz i obnovu pravnih poslova sklopljenih s igračima
- otuđenja i opterećenja nepokretne imovine ili imovinskih prava (žigovi, brendovi, domene i/ili druga prava intelektualnog vlasništva) u vlasništvu Društva i/ili ovisnih društava)
- otuđenja i opterećenja poduzeća i/ili gospodarske cjeline Društva ili njegova bitnog dijela, neovisno o vrijednosti posla
- osnivanje, stjecanje ili raspolaganje dionicama ili udjelima u drugim trgovačkim društvima
- osnivanje povezanih društava, povećanje ili smanjenje temeljnog kapitala u tim društvima, te imenovanja i opozive članova njihovih organa
- davanje suglasnosti na godišnja financijska izvješća
- utvrđivanje organizacije Društva
- utvrđivanje poslovne politike Društva
- imenovanja ili opozivanja prokuriste, trgovačkog punomoćnika ili generalnog punomoćnika
- osnivanje i prestanak podružnica Društva
- odluka o stjecanju vlastitih dionica sukladno zakonu, osim ako se stječu temeljem ovlasti Glavne skupštine
- izbor i smjena članova povjerenstava iz članka 37. Statuta
Zakon o trgovačkim društvima u članku 263. stavku 5 navodi da se vođenje poslova ne može prenijeti na nadzorni odbor te da se statutom ili odlukom nadzornog odbora može odrediti da se određene vrste poslova mogu obavljati samo uz suglasnost nadzornog odbora. Sve je zakonito, ali se ne ispunjava svrha zakona. Sukladno s time, iznio bih nekoliko ideja kako smanjiti ovlasti Nadzornog odbora zadržavajući njegovu glavnu funkciju te učiniti odnos NO-a i Uprave dinamičnijim i korisnijim za Hajduk.
Prijedlozi za promjenu podstavaka iz članka 29. stavka 2 Statuta su sljedeći:
1.podizanje financijske granice za obavljanje pravnih poslova za koje je Upravi potrebna prethodna suglasnost Nadzornog odbora na 10% ukupnog prihoda iz posljednjeg godišnjeg financijskog izvješća
2.izdvajanje odredbe o sklapanju pravnih poslova na razdoblje duže od tri godine u zaseban podstavak, uz dodavanje riječi "osim pravnih poslova koji se sklapaju s igračima i ne premašuju ukupnu vrijednost od 10 posto ukupnih prihoda iz posljednjeg godišnjeg financijskog izvješća"
3.brisanje podstavka o dužnosti Uprave da ishodi prethodnu suglasnosti NO-a za "raskid, obnovu i otkaz pravnih poslova s igračima" jer bi ovi poslovi ušli u podstavak o 10% prihoda
4.brisanje podstavka o dužnosti Uprave da ishodi prethodnu suglasnosti NO-a za "izbor trenera prve momčadi, sportskog direktora i voditelja omladinske škole"
Sporni podstavci bi sada glasili:
(2) Uprava je dužna ishoditi prethodnu suglasnost Nadzornog odbora za poduzimanje sljedećih radnji:
- sklapanje pravnih poslova čija ukupna vrijednost ne premašuje 10 (deset) posto ukupnih prihoda iz posljednjeg godišnjeg financijskog izvješća
- sklapanje pravnih poslova na razdoblje duže od 3 (tri) godine osim pravnih poslova koji se sklapaju s igračima i ne premašuju ukupnu vrijednost od 10 posto ukupnih prihoda iz posljednjeg godišnjeg financijskog izvješća
Ostali podstavci iz članka 29. stavka 2. se ne bi mijenjali. Vezanje za postotak ukupnog prihoda bi istovremeno donijelo Upravi veću samostalnost, ali i pružilo (dodatni) osigurač protiv neodgovorne potrošnje.
Kako dalje?
Nemam upravljačkog iskustva, nisam ekonomist niti odvjetnik s 20 godina iskustva te se vjerojatno određene stvari iz mog prijedloga mogu stručnije izraziti. Ja samo pišem ideje, ali mislim da je potrebno raspravu o statutarnim ovlastima Nadzornog odbora pogurati u prvi plan. Ovlasti NO-a treba smanjiti te povećati samostalnost Uprave, pogotovo u pitanjima koja su direktno vezana za sportski segment. Kadrovske promjene nisu dovoljne, potrebne su i one funkcionalnog karaktera.
Statut Hajduka se ne može funkcionalno promijeniti bez podrške Grada Splita. Postoje dva brojna i bezbroj manjih tabora vezanih za model upravljanja i ulogu udruge Naš Hajduk. Rečenica nakon ove je apsurdno osnovna, no osjećam potrebu napisati ju zbog (trenutačnog) hajdučkog stanja uma. Politika ne smije opet ući klub te svi dionici koji mogu donijeti promjene moraju izaći iz svojih tabora jer gradnju uspješnog Hajduka treba postaviti iznad sitnih interesa politike, udruge Naš Hajduk, žestokih protivnika Našeg Hajduka, Torcide ili grupe umjerenih navijača.
Tribina je zajednica sportskih analitičara, komentatora, novinara i ljubitelja sporta!
Reakcije na komentar
Sviđa mi se
Ne sviđa mi se
/